söndag 18 maj 2008

Tystnad

Min man säger ingenting utan fortsätter på samma spår han alltid gjort: ignorerar hela familjen fullständigt och går direkt in till sin dator när han kommer hem. Han vet att jag har hittat en lägenhet och att vi kommer att flytta så fort jag får skriva på kontraktet. Som vanligt är det bara jag som får ta smällen. Jag var tvungen att berätta för barnen om att vi skulle flytta och jag var ensam om att göra så. Deras fars svar på alla deras frågor som de hade sedan när han äntligen lyckades dyka upp i samma rum var: "hmmm". Han säger ingenting om det här till dem utan det är jag som får stå där och ta på mig all skuld, svara på alla frågor och försöka trösta gråtande barn. Det känns inte direkt rättvist.

Det är jag och bara jag som satt mig ner för att fixa till bodelningen. Jag upptäckte igår att ett lån vi tog för många år sedan som det inte borde vara så mycket pengar kvar att betala på hade en högre summa kvar att betala på än den summan vi tog från början. Jag har inte haft en aning om att han har tagit ytterligare lån i sitt namn och det här lånet kommer jag att bli tvungen att ta över halva summan av eftersom vi är gifta och såna här lån är inte personliga! Nu mot eftermiddagen ska han iväg och jobba och jag har då hela eftermiddagen och kvällen på mig att gå igenom alla kartonger i förråden och garaget och sortera ut det som jag och barnen ska ha med oss.

Nu kommer verkligen min ha-galne man att få se att det inte går att köpa på sig elektronikprylar för tiotusentals kronor på avbetalning utan att det faktiskt kostar mer än det smakar. Han har köpt så mycket bakom ryggen på mig och det har fullständigt raserat hela vår ekonomi. Jag vet att som gifta har vi ett gemensamt ansvar men han är liksom 40 gammal och det känns som om jag inte längre vill ta ansvar för ett tredje barn i familjen som bara ska ha och ska ha hela tiden utan att behöva tänka på konsekvenserna för sitt handlande.

Det är bättre att jag kommer bort ifrån det här tillsammans med barnen så vi kan bygga upp en mer stabil tillvaro tillsammans även om det kommer att bli fruktansvärt tufft i början.

Inga kommentarer: