söndag 22 juni 2008

Same procedure as last year!

och jag lär mig aldrig!

Systeryster ringde för lite över en vecka sedan smått desprat efter någon mer jämnårig till midsommaren och bjöd in mig och barnen till mamma och deras sommarstuga. Jag har genom årens lopp kommit att avsky midsommarfirandet med min mamma eftersom hennes sätt att få alla att skratta har alltid varit att förnedra mig. Alla släktingar har sett detta men ingen har vågat stå upp mot henne.

Hur kunde jag ens tro att det skulle vara en bra idé att åka dit denna gång då jag visste vilka som skulle komma dit men efter mer än 30 år av denna behandling så kände jag att jag troligen är tillräckligt hårdhudad för att klara av en kväll i deras sällskap.

Den här gången sjönk hon dock till ett "all time low"!! Så fort vi kom dit så började hon "skämta" med storbusen om hur gammal han var och om han kunde läsa. Min mamma och hennes väninna sträckte fram en tidning mot honom och bad honom läsa väderleksrapporten. Hon vet så väl hur jobbigt min pojke har haft det med läsinlärningen och hur hårt han jobbat för att få läsningen att äntligen börja lossna. Inte undra på att han började gråta inom den första timmen hemma hos mormor. Hon fortsatte skämta på min pojkes bekostnad under hela kvällen både gällande läsningen för "om han inte kan läsa så är han ju en bebis" och varje gång han sa något så förlöjligade hon honom och när han var ute och lekte med hunden och snubblade så började hon garva åt det också. Jag har vid flera tillfällen sagt till henne att han är extra känslig just nu pga separationen men det kändes som om hon fick någon sorts pervers njutning i att få honom att gråta gång på gång på gång. Det och alla tjuvnyp hon gav mig under kvällen måste ha gjort midsommaraftonen till en våt dröm för henne.

Det slutade med att jag och syster min tog med oss barnen till hennes rum och tittade på teve istället, och det var nu jag fick veta att min syster som jag alltid trott har haft en bra uppväxt erkände att hennes uppväxt har varit lika djävlig som min. Och jag som trodde att vår mamma faktiskt hade ändrat sig för någon av systrarnas skull men tyvärr inte.

2 kommentarer:

Anonymous sa...

Hej!

Sluta inte att skriva, du är en duktig skribent!

Ameyo sa...

Men jisses!

Åk inte dit något mer!

Vad är det för trams männskan håller på med !

Kram Emma