tisdag 7 juli 2009

Fick frispel på a-kassan

Jag har varit arbetslös sedan den 15e maj och under den tiden har arbetsförmedlingen krånglat men de erkände i alla fall sitt misstag och skickade brev gällande att de har gjort fel till a-kassan och så långt gick allt väl.

Sedan var det bara att vänta på utbetalningarna men som de flesta vet så är det inte lätt att krångla sig igenom alla papper och intyg som ska in men jag skickade in alla intyg så fort jag fick hem dem till a-kassan.

Så får jag ett brev om att de vill att jag ska skicka in ett arbetsgivarintyg från en period mitt i oktober förra året. Det vansinniga i det hela är att jag stämplade under den perioden och jag fick a-kassa utbetald.

Jag skrev in till dem och bad någon av dem att kontakta mig via telefon men fick inget svar. När jag sedan äntligen fick tag i en handläggare så förstod hon lika lite som jag men misstänkte att det hade något att göra med att jag blev sjukskriven på en onsdag och inte en måndag men även hon skrattade åt idiotin där för man väljer inte vilken dag man ska bli sjukskriven. Det är ungefär som om man skulle sitta och tänka "tja idag är det torsdag.. kanske jag ska sjukskriva mig från måndag?" ... okej det finns säkert personer som tänker så men absolut inte jag.

Så även hon skrev in i mina papper där att de hade gjort ett misstag.

Så smet jag iväg ett par dagar och gjorde det otänkbara som arbetslös.. jag tog ett par dagar semester. Tack och lov för internet i telefonen så jag kunde kolla internet och mailen ifall att det kommit ut jobb. Men efter allt som hänt så behövde barnen och jag ett par dagar paus från allt och jag tänker faktiskt inte ens be om ursäkt för att jag inte satt klistrad framför datorn dessa få dagar - problemet är att det inte finns några jobb heller att söka för tillfället som jag ens är i närheten av att kvalificerad för.

När jag kommer hem ser jag 3 kuvert från a-kassan och två av dem var helt okej.. det stod hur många dagar jag hade kvar och sånt. Så öppnar jag det sista brevet och då blev jag riktigt förbannad!

Nu kräver de att få in arbetsgivarintyg för hur jag jobbat från den 11/5 och framåt eftersom jag deklarerat "anställd". Tacka f-n att jag deklarerat anställd då mitt vikariat sträckte sig fram till den 15/5 och detta finns inskrivet i arbetsgivarintyget från min ena arbetsgivare och min andra arbetsgivare har uppgett att jag arbetar för dem 0 till ett par timmar i veckan. Alltså n-o-l-l timmar.

Jag skrev ett litet fint mail där jag återigen bad någon att ringa mig men detta hände aldrig. Nu när jag äntligen lyckades komma åt det mailkontot dit de skickat svaret så står det att det tyvärr blivit ett tekniskt fel då maskinerna inte alltid registrerar alla dokument som kommer in..

Det är intressant att olika myndigheter kan krångla hur mycket som helst och kräva in papper för något som inte finns men nåde den privatperson som skulle försöka sig på något likande mot en myndighet... man skulle inte ha en chans!

Inga kommentarer: