tisdag 29 september 2009

Tillbaka till skolan igen.

Jag blev riktigt rörd över att skolan jag var och jobbade vid förra veckan hade specifikt frågat efter mig hos vikariejouren och jag som inte ens skulle ha jobbat idag pga ett möte i morse fick till och med komma 2 timmar för sent till jobbet för att kunna gå på mötet!

Så fem i 10 snurrade jag in på denna lilla skola som jag har kommit att gilla skarpt och in i ett klassrum där jag snodde åt mig halva klassen och sedan in på fritids lokaler lite längre bort. En kvart senare dundrade fritidspedagogen in och utbrast "men där är du ju!" och jag kände mig lite smått bortkommen. :)

Jag hade lånat en av lärarnas nycklar för att komma in i lokalen och den här fritidspedagogen hade troligen fått för sig att jag dyka upp och fråga honom efter nyckeln.

Efter en timme med barnen var det dags för lunch och jag gick iväg till personalrummet vilket är riktigt stort! Jag var ensam där inne och här hände något som jag uppskattade otroligt. Under tiden jag satt och åt min medtagna lunch kom en pedagog jag jobbade lite med förra veckan och satte sig hos mig och inte i sofforna i början av rummet och så började hon prata. En kort tid senare dök ännu en lärare upp och satte sig hos oss. Hela den här stunden resulterade i att jag kände mig otroligt välkommen samt att jag även blev inbokad på ytterligare 7 dagars jobb på skolan fast under spridda dagar framöver.

Det var lite intressant när jag dök upp på skolan för första gången i tisdags och jag som är utbildad lärare brukar liksom inte berätta om det för vissa lärare har känt sig lite obekväma ibland har jag upptäckt men så lyckades jag kläcka ur mig efter halva dagen att jag faktiskt var utbildad NO-lärare till en lärare jag var och arbetade med. Hon hade tagit fram NTA-lådan och skulle börja arbeta med den och en av mina lärare på högskolan var den som arbetade fram NTA-projektet och vi kom in på det.

Och självklart började hon prata lite om det här på lunchrasten och intill henne sitter läraren jag var med under första timmarna och hon lyste upp helt och hållen och började fråga mig om olika NO-projekt. Det slutade med att vi började prata om laborationer och att få barnen att skriva labbrapporter och vid ett tillfälle fick jag helt sonika ta över klassen och läraren gick undan. :) Det var så härligt att stå inför en klass och undervisa igen!

Dagen efter fick jag höra att de hade börjat prata om mig på personalmötet de haft den kvällen om vilken tur de haft som lyckats få tag i en utbildad NO-lärare som vikarie! :)

I alla fall.. åter tillbaka till lunchrasten idag. :) Fick höra att det var lite småkalabalik på morgonen eftersom det inte dök upp någon vikarie till 8 på morgonen och fritidspedagogen var inte där när de började prata om detta. När han sedan dök upp blev han alldeles ställd och det tog en stund innan han lyckades komma på och klämma ur sig att jag skulle komma till 10 och då lugnade alla ner sig. :)

Idag har jag fått en hel del positiva kommenterer om hur mycket de uppskattade mig förra veckan och att alla hade tyckt att min vecka med dem och barnen hade gått otroligt bra.

Sånt uppskattas alltid! :)

Inga kommentarer: