onsdag 22 oktober 2008

Godmorgon

Två oroliga nätter inne på sjukhuset gör sitt för skönhetssömnen. Stortrollet ramlade ur våningssängen i söndags och ramlade så olyckligt att ett av benen i underarmen gick av. Vi åkte hemifrån vid 21 till familjeläkarjouren. Att åka den vägen med ett barn som gråter av smärta var mer än mitt hjärta klarade av att hantera. Som tur var kom vi in direkt och trollet fick en till dos smärtstillande efter den jag gav honom hemma samtidigt som jag talade med sjuksköterskan på telefonen.

Klockan hade redan blivit 22 när vi tog oss in till röntgen där de konstaterade att ett ben var av. Stortrollet slocknade så fort trollet hamnat på sängen. Lilltrollet å andra sidan höll sig vaken länge. Under de timmar vi väntade hann vi gå på toaletten ett dussin gånger, utforskade alla gångar på akutmottagningen och vi blåste såpbubblor som lilltrollet fick av en sjuksköterska. Vid ett tillfälle kom samma sjuksköterska in till oss och tog trollet i handen och så gick de iväg och hämtade kritor och papper. Runt 00.30 blev lilltrollet lite sur på mig för trollet fick inte som det ville så trollet gick och satte sig demonstrativt på golvet utanför rummet. Någon minut senare låg trollet på golvet och sov. Jag placerade båda trollen i sängen och la ut en filt över dem.

45 minuter efter det kom äntligen kirurgen in och stortrollet fick gips om armen. Vi åkte hem och somnade vid 3. 6.30 var jag uppe igen och 8 var lilltrollet på förskolan och jag och stortrollet åkte in till akuten igen 45 minuter senare och vi blev kvar på sjukhuset. Stortrollet blev inlagd på barnkliniken och opererades strax efter lunch. Jag satt med trollet i 2 timmar på uppvaket och ett par minuter innan trollet vaknade kom pappan dit också.

Det här var nog blande de längsta två dygn jag varit med om. Stortrollet hade roligt för det fanns både Playstation, XBox och filmer att roa sig med. Själv tror jag att det numera bara är konfetti kvar av de tidningar jag läste om och om igen för att få tiden att gå.

Idag gick stortrollet tillbaka till skolan och alla klasskamrater kom springandes mot trollet när vi kom. Nu är stortrollet lite av klassens stora intresse och det måste väl räknas lite som plåster på såren för det trollet var med om.

Mamma å andra sidan är i desperat behov av sömn!

Inga kommentarer: