torsdag 2 oktober 2008

Learning to fly.

Det här kommer att låta fullständigt galet men jag har hoppat på en amerikansk hype och tagit mina första steg som en FlyBaby. Får se hur länge jag klarar av att stanna kvar på det här tåget då. Det hela går ut på att steg för steg få mer ordning hemma och för att få bort CHAOS-syndromet som uppstår mellan varven:
Can't Have Anyone Over Syndrome.
(Klicka på överskriften till detta inlägg för att komma till siten FlyLady)

När vi bodde i huset levde vi i konstant CHAOS av olika skäl och jag avskydde varje minut av det. Nu mitt i flytten så drabbades jag av en depression vilket har gjort att all min energi har gått åt till att hålla mig och barnen flytande och hemmet har tagit stryk av det. Det tog mig nästan 3 månader att gå igenom alla kartonger och flytta ner det jag inte omedelbart behövde till källaren.

Nu har jag tagit både
steg 1 - putsa din diskbänk: att alltid ha den ren och fin och ta hand om disken direkt. Det kanske låter lätt för andra men för mig som har problem med att fokusera min energi och koncentrera mig på en sak i taget pga min sjukdom så är det jättesvårt men diskbänken är fin och ingen smutsig disk har stannat kvar i diskhon länge.

Steg 2: att klä på sig och knyta skorna. Det är meningen att jag först av allt ska klä på mig själv och sätta på mig skorna innan jag börjar med något annat. Jag som inte använder skor inomhus valde ett par mjuka tofflor istället för de skyddar min häl och minskar smärtan från hälsporren.

Steg 3: Fortsätta med det jag redan gjort - putsa diskbänken och att det första jag gör när jag vaknar är att klä på mig. Och att läsa lite på siten.

När jag läser på siten så känns allt väldigt amerikanskt men jag måste börja någonstans och få till en rutin och känner jag mig själv så väl som jag gör så vet jag att jag är lite för tävlingsinriktad även mot mig själv och jag kommer då att starta upp en enorm rutin direkt och den kraschar alltid inom ett par dagar. Man kan bli medlem på en mailinglista också och varje dag får man hem ett uppdrag att utföra och idag har jag faktiskt sorterat både mina egna kläder och även barnens. Jag har också gjort i ordning en låda med kläder som de ska ha med till sin pappa. Jag har lagt undan lite fina kläder som var för små som jag tänkte försöka sälja och även slängt hur mycket som helst. Det känns så befriande.

När jag gick omkring och plockade idag och gjorde mig av med allt det som jag inte ville ha kvar av olika anledningar så kom tankarna om att tänk om det kunde vara så här lätt att även bli av med känslor också. Tänk om jag bara kunde sträcka in handen i mitt hjärta och plocka bort alla jobbiga känslor och alla destruktiva tankar för det känns som om jag håller på att drunkna i dem.

1 kommentar:

MammaHela sa...

Åhh det där låter intressant och nånting som jag skulle behöva testa.

Du kan väl berätta lite mer om det =)