onsdag 17 juni 2009

Jag blir så trött på detta gnäll!

Varje år läser man om samma sak - det är så synd om barn till fattiga föräldrar för de har inte råd med att åka på semester med barnen! Rubriken är länkad till en artikel på Expressen.

Ärligt talat tycker jag att dessa föräldrar ska se vilken otrolig chans de har att spendera kvalitetstid med sina barn istället för enbart fokusera på att de inte har råd att åka iväg utomlands eller lägga ut tusentals kronor på dyra aktiviteter!

Ta cykeln till skogen och grilla, åk till en helt ny lekplats, ta bussen in till stadsparken eller få med dig någon vän med barn in dit och gör en heldag av det hela. Upptäck och utforska området ni bor i, kolla på nätet efter aktiviteter och billigare resemål som ex en dagskryssning till Åland.

Och innan ni halshugger mig rakt av för att jag skriver detta så tillåt mig då få berätta om mig och min familj. Jag är själv en arbetslös och ensamstående mamma till två och jag har ytterst lite pengar att röra mig med tillsammans med barnen. Jag har knappt råd med räkningar och mat men det har aldrig stoppat mig från att hitta på saker att göra med barnen.

Jag anser att jag har råd att lägga ut lite mer pengar på bensin nu när jag faktiskt har barnen hemma under sommaren istället för att köra dem till skolan och förskolan så länge jag inte arbetar. De pengar jag sparar på att köra barnen fram och tillbaka lägger jag på andra resor om det behövs.

Här kommer en lista på exempel på vad vi har hittat på tillsammans:

* gått olika vandringsleder speciellt anpassade för barn
* åkt till olika stora, små och nya lekplatser
* gick på gratiskonserter i parken
* varit in till olika naturreservat
* gått på museeum
* campat i skogen
* packat ner korv och bröd och åkt och grillat
* tagit en heldag vid vattnet
* under regniga dagar har barnen bjudit hem vänner och så har vi gjort roliga experiment tillsammans - böcker finns att låna på biblioteket
* vi hade en pappersflygplansflygardag... långt ord men det blev namnet på vår aktivitet :)
* spelat krocket, kastat freesbee, ritat med gatukritor och dekorerat gångvägen
* tittat på igelkottarna
* varit till hembygdsgården
* experimenterat med olika såpbubbelmixer för att se vilka bubblor som blev bäst

Och jag letar aktivit efter nya saker att hitta på tillsammans med barnen på siten Barnsemester. Här finns tips på allt möjligt från aktiviteter som är gratis till aktiviteter som kostar. På biblioteket finns en uppsjö av böcker med tips på aktiviteter att göra tillsammans med barnen - lekar, pyssel, aktiviterer och jag vet inte vad!

Ta en chans att göra en speciell sommar av det hela istället för att fokusera på det man inte har råd att göra.

Inga kommentarer: