torsdag 23 april 2009

Daisy my friend...

Min son har läs- och skrivinlärningssvårigheter... läst det ordet snabbt om du har dyslexi..

Igår så var jag in till biblioteket och fick tillstånd att låna Daisy-böcker till honom i och med att han har svårt med läsningen och idag skulle jag försöka installera programmet.

Laddade hem gratisprogrammet men varje gång jag försökte öppna filen så stängde programmet ner sig och det spelade ingen roll vad jag gjorde för jag fick INTE igång spelaren så ut på nätet igen och leta upp ännu ett program för Daisy-böcker.

Installerade allt och skulle starta programmet då jag får en "run-time error" och inte heller här kunde jag använda programmet.

Men nu var Erik lite för intresserad av vilken röst det var som pratade för programmen läste automatiskt upp en hög ord och meningar som fanns på skärmen och jag försökte visa på att det var en bok, 2 olika läshastigheter, lästräning etc.. då jag inser att filerna är i mp3 format och jag kan helt enkelt spela dem i min vanliga Windows Media Player! Fast det krävdes ändå en hel del fifflande att komma underfund med vilken fil som var boken och i vilken ordning dessa skulle öppnas.

Och det var även nu jag såg det - en liten notis på hemsidorna som erbjuder dessa program att programmen inte fungerar tillsammans med Windows Vista. Tack och godnatt för den fina presenten!

Inga kommentarer: