torsdag 30 april 2009

Seven - en supermorsa!

Jag brukar inte läsa "så här blir du en..." i dagstidningarna men blev lite nyfiken när det stod "6 sätt att bli en supermorsa" och jag var tvungen att kolla. :

GÖR SAKER SOM DU GILLAR - OCKSÅ
De flesta av oss tror att en god förälder alltid är intresserad av sina barn och barnens värld. Och det stämmer - till en viss gräns. Men det innebär inte att du måste lyssna på barnsånger hela dagarna eller gräva i sandlådan timme efter timme om du inte vill. Försök istället få ditt barn att bli intresserad av saker som du gillar. Sätt på din egen favoritmusik, ditt barn kanske kommer att älska jazz eller soul lika mycket som du. Tillsammans med ett barn kanske vandringen tar längre tid eller scrapbooking blir stökigare. Men i gengäld slipper du Byggare Bob.

Hemma hos oss skapar vi gärna i papper, saltdeg, syr och gör allt möjligt pyssel. Jag är med i en pysselklubb och varje månad får jag hem ett paket med nytt pyssel som vi gör tillsammans.

SÄG NEJ
Det är lätt att tro att den bästa föräldern är den som förhandlar och förstår och alltid, alltid har ett mjukt och pedagogiskt röstläge. Så är det inte. Vi måste sätta gränser ibland.

Jag är en pedagog - men inte alltid pedagogisk. Säger jag nej så är det nej! Sedan finns det gånger då det lönar sig mest att prata och komma fram till en gemensam lösning också.

LÅT DINA BARN GÖRA SINA EGNA MISSTAG
Genom att låta barnen göra egna val och egna misstag lär du dem att bli självständiga invidivider.

Inga problem här inte. Jag säger hellre ja än nej till olika förslag från barnen även om jag vet att det kommer att gå åt skogen men även om jag vet det så har inte barnen lärt sig detta och behöver själva få den vetskapen genom egna upptäckter.

VAR TILLSAMMANS MED DINA VÄNNER
Det är inte konstigt om du förlorar kontakten med vänner under de hektiska småbarnsåren, men försök håll fast vid de viktigaste. Genom att prioritera dina vänner visar du dina barn hur viktig vänskap är.

Det är klart jag gör det. Fast jag prioriterar barnen först de flesta gångerna. Det låter som om man alltid ska prioritera sina egna vänner men riktigt så känner inte jag. Fast jag tror inte att det var det de menade i denna artikel.

SKRIV DAGBOK
När saker och ting känns kaotiska och svåra, plocka fram en penna och skriv. Att skriva dagbok är skönt och ger perspektiv på saker som händer. Har du lite större barn - ge en dagbok till dem också.

Jag har lite olika bloggar: denna för mitt dagliga liv och sedan en där jag skriver av mig om allt som hänt sedan jag hittade en viss sexkontaktannons på nätet.

SPELA TV-SPEL
Ja, du läste rätt. Att spela tv-spel är inte bara roligt, utan kan också vara ett effektivt ett sätt att komma nära och prata. Tonåringar kan tycka att det är jobbigt att sitta ansikte mot ansikte och diksutera jobbiga saker och då kan ett samtal under spel vara ett bra alternativ.

Vi har både XBox 360 och PlayStation 2 hemma och vi spelar gärna barn Buzz och SingStar tillsammans. Även bilspel hänger med i svängarna när vi har spelkvällar. :)

1 kommentar:

Västgötskan sa...

Det mesta utav dessa "tips" är väl självklartheter. Att det är det även för andra får man ju hoppas. :-)