måndag 6 april 2009

Hur får man livet att fungera med IBS?

Jag drabbades av IBS när jag gick på högskolan och det var fruktansvärt tungt! Det kunde ta upp emot 1½ timme varje morgon att få ordning på magen och sedan hade jag en 30 min promenad till bussan, 25 min tågresa och sedan fick jag gå upp till högskolan och det tog runt 40 minuter - och sedan skulle jag göra samma vända hem igen.

Det tog strax över 18 månader innan magen började lugna ner sig - med det menar jag att mina kraftiga attacker fortfarande fanns kvar i samma styrka men jag kunde må bra 1-2 dagar per månad.

Efter skolan har jag jobbat men för att kunna jobba så lärde jag mig hur jag skulle sköta min medicinering för att klara av att fungera. Jag har provat alla receptfria mediciner mot diarré och fann att om jag tog 1 Imodium plus varje morgon så kunde jag klara vardagen men det var inte lätt ändå.

Nu har jag äntligen fått ordning på kosten, magen och även min halsbränna är nästan helt borta. Jag önskar att det fanns ett universalknep för oss drabbade men tyvärr måste man själv finna lösningen på sina problem och att inte ge upp även om det känns väldigt motigt under vissa tidpunkter i ditt liv.

1 kommentar:

Västgötskan sa...

Usch, det lät inte alls kul... Det var inte den sjukdomen där man behöver operera bort en del av tarmen, eller...? (Jag blandar ihop dem).