måndag 16 mars 2009

Medbestämmande

Jag är en stark förespråkare för medbestämmande för barn. Inte bara på jobbet utan även i min familj. Barn växer i sin roll som blivande samhällsmedborgare och får ett ökat självförtroende till sin egen förmåga om de får vara med och bestämma - utifrån sin egen mognadsnivå.

Sedan vi flyttade har vi gjort stora förändringar i hur vi gör saker här hemma. Det finns vissa regler som jag enbart har behövt säga till om en enda gång - som tex att sonen får ha 2 vänner hemma och om vi inte ska bort eller något annat händer så behöver han inte fråga mig om de får komma hem till oss. I vårt hem är alla barn välkomna.

Sedan införde jag en ny liten regel ungefär samtidigt som jag började med min IBS-kost och det handlar om att eftersom jag inte äter samma mat som barnen så kändes det ganska självklart att barnen får vara med och bestämma lite mer över den biten. Varje vecka sätter vi oss ner och har ett familjemöte där vi pratar om vad barnen vill äta under den kommande veckan.

Och igår kom sonen och frågade när han får lön. Jag såg ut som ett vandrande frågetecken innan jag fattade att han menade veckopeng men innan jag hann säga något så började han prata om att han kunde göra saker hemma för att tjäna lite pengar.

Vi gjorde tillsammans en lista till Erik och en till Emma. Emmas är en väldigt förenklad version av Eriks. Som tex så tog Erik upp att han kunde städa sitt rum... för 100:- :) Där har vi en blivande affärsman! *skrattar*

Jag lyckades förhandla ner lönen till 5:- per utfört arbete och det handlar om att ta hand om sin tvätt, hjälpa till med disken, duka, hjälpa till med maten, mata katterna och liknande.

Fast nu börjar jag misstänka att han kommer att ruinera mig ändå även om det bara "kostar" 5:- per tjänst! Grabben har redan tjänat in 20:- på en dag!!! :)

Inga kommentarer: