tisdag 3 mars 2009

Hemma med sonen

Nu är det sonens tur att vara den som blir sjuk.

Det intressanta är att bara 4 timmar innan barnen skulle vara hemma i söndags skickade deras pappa ett sms om att sonen var sjuk. Är det bara jag som anser att man berättar samma dag att barnen är sjuka när de blir sjuka eller? Tydligen blev Erik sjuk redan i fredags och kräkte under lördagen. Även på söndagen efter att han kom hem till mig så kräkte han igen.

Så det var bara för mig att anmäla VAB igen. Exet hade ingen lust att stanna hemma från jobbet och ta hand om sin son utan han lämnade tillbaka en pojke med nästan 40 graders feber och som kräktes.

När dottern fick samma sak för 2 veckor sedan meddelade jag honom om det samma dag. Ca 1 timme efter att sonen bröt armen skickade jag ett sms till pappan om detta. Att jag inte berättade direkt har mer att göra med att familjeläkarjouren och röntgen var på väg att stänga för natten och jag ansåg att det var viktigare att få vård först för Eriks skull än att berätta för pappan att sonen hade gjort illa sig.

Meddelandet jag fick tillbaka från exet löd "vad kunde du ha gjort om jag berättat tidigare..." Det handlar inte om vad jag kunde eller inte kunde göra under den tiden - det handlar om berätta vad som händer om det är allvarligare saker.

Det jag kunde ha gjort hade varit att åka och handla både Alvedon och dricka till Erik innan han kom hem men nu hade jag inte en chans att göra det. I slutändan handlar det helt enkelt om vanlig, hederlig medmänsklighet men det är tydligen en egenskap exet inte besitter.

Inga kommentarer: