lördag 2 maj 2009

att ge utan motkrav

Photobucket


Som jag skrev igår så har Erik haft en kompis som sovit över och jag sov kanske 4 timmar i natt så jag känner mig fullständigt slut men jag var ändå tvungen att släpa mig upp ur sängen när barnen vaknade.

Jag orkade inte göra många knop och ramlade ner i sängen på en gång efter att barnen fått frukost och slog på teven bara för att ha något att titta på och försöka hålla mig vaken.

Det var ett program där Ellen Degeneres gäst var Wayne Dyer och jag min hjärna kommer igång när jag ser det här programmet. Wayne Dyer talade om att om man får en gåva av någon så ökar seratoninhalten i hjärnan och man mår bättre.

För er som inte vet så kan jag berätta att om man har dålig seratoninupptagning i hjärnan så mår man psykiskt dåligt och det är detta SSRI-preparat hjälper till med - att ta upp mer seratonin i hjärnan så att man ska må bättre.. kort förklarat och inte direkt vetenskapligt men ni förstår tanken.

Så det visade sig att dessa personer fick en ökad seratoninnivå i hjärnan och alla vet väl hur bra man mår när man får en present - varför annars är barn helt tossiga på julafton? :)

Det som också var slående i detta inslag var att det inte enbart var personerna som fått gåvan som mådde bättre utan även de som överlämnade gåvan fick en ökad seratoninnivå i hjärnan. Och inte nog med det - även personer som bevittnade detta överlämnande fick även de lika höga höjningar av seratonin!

Det här programmet sändes 22/4 2009 i USA och under en månads tid blev tittare och publiken uppmanade att varje dag göra en osjälvisk sak för någon annan.

Det här är något jag håller på att starta upp ett projekt om och jag började för en tid sedan men nu fick jag en rejäl spark i baken. Ännu kan jag inte berätta vad det handlar om men jag kommer att skriva om allt om mitt lilla experiment fungerar.

Inga kommentarer: