söndag 3 maj 2009

Gratis är alltid bra

i alla fall för plånboken.

Själv älskar jag programmet Paint Shop Pro X men tyvärr fick jag inte med det programmet från huset och jag är inte så där jättepeppad att lägga ut ett par tusenlappar på programmet även om jag saknar det enormt!

Så jag har börjat leta runt efter lite olika alternativ. Problemet är att jag ännu inte hittat ett alternativ som ligger i klass med PSP eller PS men här kommer lite tips för hobbyfixare:

Paint.net
Photoscape
Gimp

Jag tog hem paint.net för jag var tvungen att fixa till något i ett redigeringsprogram och van PSP användare som man är så fick jag direkt problem! Alla funktioner jag var van att arbeta med fanns inte - trodde jag.. det var inte förrän jag började googla efter hjälp som vissa funktioner äntligen löste sig.

- i mina ögon ett helt okej program och relativt enkelt att förstå och som jag förstått finns det en hel del plugins även om jag inte har börjat utforska mina valmöjligheter där ännu.

Photoscape är ett program jag sitter och installerar här och nu. Det ska bli intressant att se vad det har att erbjuda. Okej.. det är ett enkelt men mycket roligt program att använda. :)

Gimp har jag aldrig testat men jag har flera vänner som använder det programmet och de är nöjda med det.

Inga kommentarer: