lördag 9 maj 2009

Ipred och Internetleverantörer

Jag har inte orkat följa debatten men lite har man ju snappat upp.

Är jag ensam som inte anser att lite fildelning skulle vara en grov illegal handling? Jag erkänner - jag har tagit hem delar av TV-serier om jag missat ett avsnitt på teven eller en enskild låt här och där.

Det är ingen större skillnad från att ta hem ett teveserieavsnitt än att få den kopierad från någon som spelat in den - då förutom att det finns en speciell skatt på CD- och DVD-skivor som går till film och musikbolagen bland annat. Men å andra sidan så brukar man väl i så fall bränna avsnittet på en skiva innan man kan dela med sig av den? ;)

Sedan kan i alla fall jag dra paralleller mellan att folk fildelar och att man numera får så mycket "godis" när man köper filmer och serier - alla dessa "behind the scenes" och liknande som nu finns med på nästan alla filmer! Det är mycket roligare nu att köpa en film för det finns så mycket extramaterial!

Hittar jag en teveserie så köper jag den! Jag vill ha allt godis också och inte bara avsnitten!

Nu idag hittade jag en artikel om att min Internetleverantör inte kommer att spara uppgifter från oss abonnenter och det är ett stort steg i rätt riktning. Jag har inget över till dem som fildelar visst material som barnporr och annat hemskt men samtidigt tror jag att den här lagen kan komma att användas felaktigt och att fel personer kan komma att bli lidande. Det finns många konstiga fall från landet i söder - Danmark - där Ipred funnits ett bra tag.

Personligen kan jag bjuda hem någon från antipiratbyrån på middag utan att skämmas men någonstans måste det finnas en annan lösning på problemet.

Gång på gång läser jag om film och musikskapare som tillåter laglig nerladdning av deras material för att man sedan fick bestämma själv hur mycket man vill betala för nerladdningen - gratis eller donera en summa.

Jag har själv gjort det med webserien Sancturay där man både kunde se avsnitten lagligt på siten samt ladda ner avsnitten för lite över en dollar per avsnitt. Helt suverän lösning. Det blev till och med en sådan stor framgång att ett bolag köpte in serien och nu visas den på Sci-Fi channel!

En av mina favoritskådespelare är David Hewlett och för något år sedan skrev och regiserade samt spelade han i en film som heter "a dog's breakfast" och den har aldrig släppts i Sverige men den är helt lysande!

Jag såg en vid på Youtube där han skriver att filmbolaget kontaktat honom om att filmen laddats ner X antal gånger under de första dagarna och han tog det med ro för han visste att många av dessa skulle köpa filmen i orginal också för fansen vill också ha det där lilla extra!

Och han hade rätt.

Och jag bara måste dela med mig av en trailer från filmen - gjord av the man himself! :)

Inga kommentarer: