söndag 1 februari 2009

IBS kost

Det känns som om mitt liv kommer att bli ytterst begränsat gällande kosten i 4-6 veckor framåt. *suck* Men om jag någonsin vill ha en chans att få min IBS under kontroll så måste jag väl ta mig i kragen och verkligen göra det här men det känns inte direkt lockande.
------------------------------------------------------------

IBS-KOST
Följande livsmedel får ingå i testperioden:

• ris, risgryn, rismjöl, rismjölk (rice dream), riskakor, risdiet (dr kousa’s)
• Sojamjölk (utan smakämnen)
• Rapsy (rapsmjölk), rapsyfrutti (raps”filmjölk”) – det är pulver som finns i specialhyllan
• Majsmjöl, polentagryn
• Glutenfri pasta
• Glutenfritt bröd (Knäckebröd!)
• Ev. sempers glutenfria mjölmixar
• Kött (nöt, vilt, får, lamm)
• Kyckling
• ”Vit” fisk
• Grönsallad, isbergssallad
• Skalad slanggurka, inlagd gurka
• Morot, palsternacka
• Tomat
• Squash/zucchini
• Avokado
• Oliver
• Spenat, nässlor
• Honungsmelon/nätmelon
• Persika (färsk eller konserverad UTAN lag)
• Bär (blåbär, lingon, hjortron, hallon, jordgubbar, vinbär…)
• Hemmagjord saft eller sylt (bär, socker, vatten) – dvs. inget konserveringsmedel
• Örtté
• Olja
• Mjölkfritt margarin
• Socker, salt
• Peppar
• Gröna örtkryddor (oregano, timjan, dragon, basilika, mejram, dill, persilja)

Denna s.k. ”bas-kost” äter man tills man blir symptomfri. Sen är det dags för återintoducering av livsmedel.

Inga kommentarer: