fredag 6 februari 2009

Min helg är gjord!

Idag lyckades jag med något jag aldrig trodde jag skulle göra! :)

Förskolan jag varit på den här veckan har på en avdelning ett set enäggstvillingar. Dessa barn har identiska kläder på sig och det enda som skiljer är att deras tofflor har olika färg.

Så idag efter vilan där barnen sover i enbart blöja så hörde jag en röst bakom mig när jag satt på golvet och lekte med barnen: "här får du en sömntuta" och jag tittar upp. Där står en kollega med en av dessa tvillingar.

Nu börjar alla klia sig i huvudet för ingen har någon aning om vem som är vem! Barnen är för små för att prata och de reagerar båda två på båda namnen vilket gör att det är hopplöst att få reda på vem som är vem.

De flesta tyckte sig tro att jag hade T1 (Tvilling 1) i famnen och jag satte på barnet kläderna och även tofflorna för T1 men det kändes inte rätt. Det var något som var fel. T1 gjorde saker som jag hade jagat efter T2 hela dagen och jag hade lagt märke till att T2 hade mer hår på ena sidan där bak än T1 men hela personalstyrkan på 4 avdelningar var lika förvirrade.

Eftersom jag bara träffat barnen 2 gånger - idag och i måndags + det faktum att jag är ansiktsblind så var det inte många som trodde att jag hade rätt.

Så på eftermiddagen kom mamma och hämtade sina två guldklimpar och det visade sig att jag hade rätt! Det var T2 jag hade fått i famnen och sedan satt på barnet T1s tofflor!

Jag kände mig lite stolt och lycklig efter det beskedet för jag trodde aldrig att jag om någon skulle klara av att skilja på ett par enäggstvillingar!

Min son har två kompisar som är tvåäggstvillingar och det är fullständigt hopplöst för mig att se skillnad på dem även om jag ser att de ser olika ut så vet jag aldrig vem som är vem.

2 kommentarer:

Mamasnest sa...

Ha ha, skönt med fler än jag som är ansiktsblinda. :-D

Västgötskan sa...

Huvudsaken är väl att mamman får tillbaka BÄGGE barnen! Spelar ju ingen roll vilka tofflor de har... ;-)