onsdag 4 februari 2009

Min gryta på kycklingfärs.


För ett par år sedan drabbades jag av tarmsjukdomen IBS och nu i dagarna äter jag strikt IBS-kost, en sorts skonkost.

Jag har inte många ingredienser att välja mellan så det är till att bli kreativ med det lilla jag har att röra mig med.

Till denna gryta använde jag
3 burkar krossade tomater
2 finhackade morötter
400 gr kycklingfärs - allt detta kokade jag tillsammans tills morötterna blev mjuka och färsen var genomkokt.

För den som inte äter skonkost så skulle jag nog föredra att steka färsen först men eftersom jag inte kan äta stekt mat så dumpade jag ner allt tillsammans med tomaterna. :)

Jag använde lite salt och kryddblandningen Qormeh sabzi (persilja, gräslök, koriander och körvel) och serverade tillsammans med ris.

Till mig själv beräknade jag en portion på 1 dl gryta och jag fick ut 11 portioner där jag fryst in nästan alla. Jag är lite egoistisk - denna gryta är bara till för mig. :) Till barnen lagar jag en annan mat.

Inga kommentarer: