onsdag 21 januari 2009

1900:- under existensminimum varje månad!

Av en slump snubblade jag över en länk till att göra en beräkning gällande socialbidrag och existensminimum. Vi har haft det tufft ekonomiskt men alltid klarat oss så jag tänkte att jag skulle testa för skojs skull.

Jag fick en chock när jag insåg att varje månad ligger vi på 1900:- under existensminimum och vi har gjort det sedan mitten av augusti! 2000:- till skulle kännas som en hel förmögenhet!

Eftersom jag inte heller har bostadsbidrag så smet jag in på fk och kollade om jag var berättigad bostadsbidrag: hela 2300:- i månaden. Här höll jag på att trilla av stolen!

För 2300:- mer i månaden skulle jag inte behöva oroa mig för att kunna köpa hem mat och snåla som jag gjort i 5 månader nu! Det skulle göra underverk mot min ångest och jag skulle få lite mer ro i själen.

Det är lite knepigt det här med bidrag. Jag har absolut inget emot att betala skatt som går till bidrag för de behövande. Ett samhälle är uppbyggd av alla individer som lever inom det och alla har vi ett ansvar för varandra. Det krävs en by för att uppfostra ett barn.

Sedan kommer vi till de som bara förstör och utnyttjar systemet vilket gör att färre behövande får den hjälp de är berättigade till och fler och fler får en ökad negativ syn på ekonomiskt bistånd.

Inga kommentarer: