lördag 17 januari 2009

Här kommer stora pekpinnen!

Nåja. Så farligt är det inte men jag läste en artiklen i Aftonbladet om att årets hyreshöjningar börjar bli klara och jag ville veta ungefär hur mycket min hyra kan tänkas att höjas med.

Nu är det så att elen ingår i min hyra men när som helst kommer hyran och elen att komma på separata fakturor. Jag räknade ut ungefär vad min hushållsel går på per år och det var en intressant liten läxa att se hur allt som går på el påverkar årskostnaden.
http://iis.energiradgivningen.se/misc/www/kalkyler/hushall/hushall.aspx

Efter lite fixande och trixande så insåg jag att min hyreshöjning kommer att bli marginell och att jag kan lätt tjäna in den summan med att göra ett par små förändringar. Eftersom elen ingår i hyran nu så händer det att teven står på standby om nätterna och så även datorn. Jag vet att det är oansvarigt men är det inte så människan fungerar - att om det inte drabbar mig nämnvärt så förändrar man inget. Tänker då i det dagliga livet.

Jag var på en anställningsintervju idag och vi kom att prata om föreläsare som vi uppskattat. Jag ska få gå på en föreläsning snart som jag redan har gått på en gång men föreläsaren är suverän och man får många "aha"-upplevelser och tankeställare.

Enligt min nya chef kommer vi att erbjudas ytterligare en föreläsning utöver arbetstid så vi får själva välja om vi vill gå eller inte och enligt chefen är den föreläsaren väldigt provokativ inom mitt område så det känns som om jag ska gå.

Inom mitt yrke är det lätt att man hamnar i en rutin som sedan kan vara svår att bryta. Ett även större problem kan vara att många medarbetare slår ifrån sig om man som ny kommer med förslag till förändringar för så här har vi alltid gjort.

Inga kommentarer: