söndag 11 januari 2009

Herman - vänskapskakan

Om det är något fikabröd jag älskar så är det Herman!

Här kommer receptet och ett par alternativ. Denna startdeg ska alltså delas i 4 delar dag 10 och bakas.

Om jag inte ska ge bort en startdeg så bakar jag 3 delar och fortsätter själv på den fjärde. I det här receptet står det att kakan ska gräddas i en timme i 175o C. Jag insåg ganska snabbt att kakan inte blir bra då utan jag delar varje del i 2 delar (alltså 6 delar sammanlagt) och gräddar var del i en smord brödform i 175o C i ca en timme. De blir då perfekta. Bakning nr 1 är en "vardagskaka" och bakning alt 2 känns mer julig men ack så god att äta året runt!

Förberedelse
Dag 1
Du får Herman av en vän

Dag 2-3
Rör om några gånger per dag

Dag 4
Tillsätt:
2,5 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl socker

Dag 5-8
Rör om några gånger per dag

Dag 9
Som dag 4, dela sedan i 4 delar (c:a 3 dl), baka förslagsvis en del och ge bort tre delar.
----------------------------------
Bakning, alt. 1
Dag 10
Rör i:
1,5 dl olja
3 st ägg
2,5 dl socker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk kanel
Tillsätt om så önskas: 200 g hackade nötter, hackad choklad eller russin eller delar av varje
Smeten hälles i 1,5-2 liter smörad & bröad form
-----------------------------------
Bakning, alt. 2
Dag 10
Rör ner i Herman:
2 dl olja
1 dl mjölk
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
Blanda i separat skål:
4 dl mjöl
2 dl socker
5 msk vaniljkrämspulver
2 tsk kanel
1½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
Rör ner blandningen i Herman

Tillsätt om så önskas: 2 dl mandel/russin/nötter
Smörj in en 1,5-2 liter form med smör och ströa med socker och kanel
Häll i smeten
-----------------------------------
Gräddning
Grädda i 175o C drygt en timme
-----------------------------------
Starta en ny Herman
Saknar du Herman och vill börja på nytt med en egen?
Jag använder följande recept:

Det är samma deg som dag 4 i receptet på ovan, den börjar man med, gör den så har du en stardeg.
Dag 1-4 ska den bara röras.
Dag 5 gör en ny omgång av dag 4 degen och rör i.
Dag 6-9 rör en gång om dagen.
Dag 10 gör likadant som dag 5.

Ge bort 3 delar behåll en själv och gör som det står i receptet.

2 kommentarer:

Gin/Ginny sa...

Tack! Ja rubriken är ju vit, så det får nog vara så här nu.. vad tycker du om storleken då?

Tack snälla du också för att du ville hjälpa mig! Jag sprang över den där sidan bara av en slump, så du inte tror att jag bara struntade i din hjälp!

Seven sa...

Hade jag hittat den sidan först så hade jag ju rekommenderat den - och även använt den - istället för att sitta och knåpa med en egen. :)