onsdag 28 januari 2009

Att observera dynamiken

Eftersom jag går omkring på flera olika förskolor så ser jag väldigt snabbt hur dynamiken är inom barngruppen, personalgruppen på avdelningen i stort. Det är också lätt att snabbt se hur de tar hand om helt ny personal så som jag som kommer för första gången till flera ställen och även hur jag själv agerar för det är inte alltid jag känner mig bekväm i att hoppa rakt in i jobbet.

Sedan finns det förskolor där jag knappt hinner hälsa på personlen innan barnen har dragit iväg mig någonstans.

Vissa grupper är helt harmoniska och det går inte att upptäcka något som helst problem, sedan har vi förskolor där man egentligen borde byta ut all personal från grund och botten.

Det intressanta är att föräldrarna har ingen aning om vad som händer. Tack och lov är det väldigt sällan jag stött på det här problemet, dock har jag arbetat vid en sådan förskola men det går lätt att komma till rätta med allt med hjälp av lite osjälviskhet, öppenhet och att man lägger bort "tävlingsinstinkten"

Å andra sidan så sker detta på alla arbetsplatser och inte enbart inom min lilla värld.

Inga kommentarer: