söndag 25 januari 2009

Så taggad!!!

Igår var jag med om något helt otroligt! Jag kom till en avdelning på en förskola där de hade två barn i behov av särskilt stöd och de använde även TAKK och det kändes som ett privilegium att få gå omkring och ta del av deras material och ta kort på alla deras saker.

När jag kommer till en ny avdelning ber jag att få ta kort på sånt jag känner att jag vill ta del av och utveckla lite mer själv och det har alltid varit helt okej.

Denna avdelning hade alltså dessa två barn och i hallen såg jag något helt suveränt till dessa två - på väggen satt två remsor med kardborrband och till dessa band fanns kort att fästa på dessa band. Ena remsan handlade om det dagliga schemat och det andra var en detaljerad beskrivning av vilka kläder barnet skulle ta på sig och i rätt ordning med första klädesplagget överst.

Överallt fanns teckenspråk. Vid soffan satt tecknet för soffa, vid spisen fanns tecknet spis osv. Direkt man kom in på avdelningen såg man en plansch där det stod "Välkommen till ...." med handalfabete. På väggarna satt tecknen för var enskild bokstav med konsonanter med grön bakgrund och vokaler med rosa. Tecken för veckodagarna satt ute i hallen och inne på avdelningen stod siffrorna 0-10 på rad i siffror tillsammans med en bild för tecknet för den aktuella siffran samt ett snöre med tex fem kulor vid siffran 5.

På bara 8 timmar lyckades jag lära mig så många olika tecken och det slutade med att även jag använde TAKK tillsammans med barnen. När jag kom och hämtade min dotter på förskolan så kom hon och visade mig stolt tecknet för sjunga då de tränar även TAKK på hennes avdelning för att främja språket för barnen.

Nu har jag varit ut på Sveriges Dövas Riksförbunds hemsida och beställt:
*Handalfabetskort*
*Vardagstecken att kunna lite...*
*Min första teckenbok*
*Min andra teckenbok*
*Teckenspråk till vardags*

Nu blir det att hårdplugga!

Sedan några år har jag varit väldigt intresserad av att använda TAKK i undervisningen och varför inte i vardagen också?

Inga kommentarer: