söndag 11 januari 2009

New York Blueberry Cheesecake med lime

Jag testade Leila Lindholms recept men fann att det behövde något mer så jag använde vit choklad med limesmak + finrivet skal från 1/2 lime.

Ingredienser
300 g digestivekex
150 g osaltat smör
1 dl strösocker
1 dl maizena
2 tsk vaniljsocker
600 g philadelphia färskost
2,5 dl kesella 10%
3 st ägg
1 dl vispgrädde
1/2 rinrivet limeskal
200 g vitchoklad (gärna med lemon/lime smak)
1 dl frysta eller färska blåbär

Gör så här
1. Sätt på ugnen på 200*. Smält smöret.
2. Krossa kexen i mixer och rör i det smälta smöret.
3. Packa blandningen hårt i en form med löstagbar botten. Grädda botten i 10 min och låt den svalna.
4. Blanda socker, maizena och vaniljsocker i en skål. Häll i kvarg och färskost och vispa kraftigt med elvisp.
5. Höj tempraturen i ugnen till 225*. Tillsätt äggen och vispa väl. Häll i grädden lite i taget under vispning och tillsätt lime.
6. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner i smeten.
7. Fyll smeten över kakbotten och strö över bären på toppen. Grädda kakan i ca 30 min. Man kan täcka den med aluminiumfolie när den fått gyllene färg för att den inte ska bli bränd. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i ca 30 min.
8. Låt Cheesecaken stå i kyl över natten eller i ca 6-8 timmar, för att den ska sätta sig och bli lättare att skära upp i snygga bitar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

O jädrar vad gott det lät! Sparar receptet direkt!

Anneli - FixaDinBlogspot sa...

Det där såg farligt ut - alldeles för gott *skrattar* Receptet sparat!