fredag 9 januari 2009

Egen signatur i inlägget alternativ 1.

Har du ett bildredigeringsprogram?
Annars kan jag rekommendera getpaint.net - det är ett program som utvecklats av microsoft och det är helt gratis och lagligt att ladda ner!

Jag lyckades inte få till en genomskinlig bakgrund för det var första gången jag testade programmet i går så jag lade upp en vit bakgrund, använde "rektangel" verktyget för att markera en del av bakgrunden.

Sedan suddade jag bort allting inne i denna ruta - jag hade suddverktyget på max tror jag. Fick bort allt på en enda gång.

Sedan med hjälp av textverktyget skrev jag mitt namn i rutan, markerade med rektangeln igen så nära signaturen jag kunde, crop to.. och sedan spara i .gif väljer du något annat format blir inte bakgrunden osynlig.

Denna signatur laddade jag sedan upp i bloggen på traditionellt sätt. Här kommer det fina i kråksången! Om man går in under html-redigeringen i detta inlägg så finns koden till signaturen längst ner. Kopiera den och förvara den i ett dokument någonstans på din dator och så använder du bara samma kod om och om igen för då behöver du aldrig mer ladda upp din signatur - den finns ju redan där en gång och du bara kopierar den så att säga.

En varning. Det kan bli en ram runt själva signaturen för den är numera även en länk. Kolla i layout och färgerredigeringen och kolla vilken färg du har på kanter eller ramar.. vet inte riktigt vilken det var. Ändra den så att den blir så lik färgen du har runt om denna kant så syns den knappt.

Jag försöker fortfarande komma på ett sätt att lägga in signaturen utan att det blir en länk men varje gång jag kladdar i kodningen så blir det fel. Ja, ja. Får fundera vidare på det problemet en annan dag.

I alla fall är turerna i kort:
Genomskinlig bakgrund - skriv signaturen - crop runt signaturen - spara i .gif - ladda upp i inlägget och voila har du en signatur.

2 kommentarer:

Ledsen sa...

Vad du hittar på hela tiden!!! Nu måste ju jag prova jag med *skrattar* Visst är det kul när man kommer på nya saker...
Ha det gott!
Anneli - alias buschiq

Seven sa...

Jag antar att jag känner mig inspirerad för tillfället.

Såg att du har tre spalter i din blogg. Hur får man till det?