lördag 10 januari 2009

Vegetariska biffar

Ibland behöver vi alla lite hjälp att ta hand om resterna eller kanske laga billig mat. Här har jag ett vegetariskt alternativ som jag gillar och som inte kostar många kronor i slutändan.

Det här är bara en recept-skiss. Med det menas med att det finns inga specifika mått eller ingredienser. Jag kan bara tipsa om ingredienser.

I frysen har jag sedan tidigare kokta sojabönor. Tar ut en del och mixar dem i matberedaren fortfarande frysta.

Koka potatis och mosa den. Har du potatismos som rest efter en måltid kan du använda den men tillsätt lite mjöl i moset.

Detta är basen som jag alltid har.
--------------------

Jag hittade en kryddblandning på Willys vid sektionen för utländsk mat som innehåller persilja, gräslök, koriander och körvel. När jag googlade såg jag att det är en persisk grytblandning. Qormeh sabzi heter den tydligen.
--------------------

Sedan tillsätter jag
* finrivna morötter
* frysta grönsaker
* spenat
* majs
* lök
* vitlök
* allt din fantasi kan komma på
- valfritt antal av dessa tills du känner att mixen känns bra.

salt & peppar efter behag - tänk på att både potatis och salt drar till sig salt. Eftersom detta är helt vegetariskt och allt redan är kokt så är det lätt att smaka av kryddorna.

--------------------

Jag formar biffarna så de passar i handflatan och är lite mer än 1 cm tjocka. Dessa vänder jag i ströbröd. Sedan packar jag in dem i fryspåsar och fryser in dem. Det kan vara lite knepigt att få isär dem men med en ordentlig kniv och lite styrka fixar man det.

--------------------

Sedan när det är dags att äta så tar jag ut den mängd biffar som behövs och steker dem 3 minuter på var sida. Jag själv räknar med 1 biff per person - 2 om man är väldigt hungrig.

Till dessa serverar jag ris, couscous eller quinoa tillsammans med en sås eller som de är. En gång köpte jag hem jordnötssås som jag värmde tillsammans med lite sojagrädde och serverade med quinoa smaksatt med basilika och soltorkade tomater. Ljuvligt gott!


2 kommentarer:

Heather sa...

Yeah, I totally know what you mean.... not.

looks yummy?

Seven sa...

I'm sorry my friend. :(

But I can send you the recepie if you like. :D