onsdag 14 januari 2009

Påbörja en ny karriär?

Jag har en högskoleutbildning inom mitt drömyrke och även om jag för tillfället är arbetslös så har jag ingen tvekan om att jag kommer att få ett jobb inom detta fält inom en kort tid. Jag har hittills aldrig varit arbetslös mer än 4 månader innan jag fått ett långvik. Att jag gått hemma sedan mitten av augusti utan jobb har att göra med att jag för tillfället är sjukskriven.

Men i många år har jag drömt om att testa mina vingar inom ett helt annat område. Det är inget jag skulle vilja sysselsätta mig med på heltid men det skulle vara kul att göra det på en hobbynivå.

Sedan en lång tid tillbaka har jag haft ett mantra att jag vill inte sitta på ålderdomshemmet och se tillbaka på mitt liv och se tillfällen som jag aldrig tagit vara på eller ångra val jag aldrig gjort och jag tror att just det här kommer att vara något jag kommer att ångra enormt om jag inte vågrar testa och se.

Så är ju bara frågan hur man gör för att hitta material, leta upp kunderna och marknadsföra mig, deklaration och bokföring. Bokföring kan jag men jag tror att det som har stoppat mig hittills är att jag verkligen är livrädd för skattemyndigheten och att jag skulle göra fel på en deklaration och få problem. Det kanske är en irrationell rädsla, dock har jag haft den i många år men nu känns det som om jag behöver ta itu med det här och verkligen försöka.

1 kommentar:

Bloggullet sa...

Så tänker jag också om att sitta på ålderdomshemmet och ångra allt jag inte gjort. Jag tänker ofta; Strunta i att vara rädd, gör vad du vill så länge det inte skadar andra. Jag lever bara en gång så vad spelar det för roll, det är mitt liv.
Satsa lite försiktigt på det du vill, ta ett steg i taget och känn dig för.
Kramar