måndag 12 januari 2009

Så blir du en curlingmamma: lektion 2

Morgonens lektion avhandlar: curling och frukost

Funderar starkt på konceptet mysmåndag här hemma. Vem ser fram emot att kliva upp sin varma, goa sängen måndag morgon? Jag måste erkänna att jag aldrig varit en morgonmänniska utan min tid är kvällen när alla gått och lagt sig. Något säger mig att det har att göra med att det under så många år varit den enda tid jag har haft för mig själv och även om jag inte gör något speciellt så har det ändå varit en tid för mig att varva ner.

Så tillbaka till ämnet frukost. :D Jag hade pannkakssmet kvar i kylen och eftersom jag inte kan äta den då det är mjölk i den så tänkte jag att varför inte steka ett par pannkakor till frukost? Det har aldrig hänt tidigare och jag mötte två smått förvirrade barn som lufsade in i köket och det såg ut som om de hade hamnat på en främmande planet eller något. :)

Fast när jag tänker på det nu så var det här ett utmärkt sätt att få i dottern både protein, kolhydrater och fett! Det är otroligt svårt att få henne att äta kött så det blir mycket vegetariska alternativ när det gäller proteinkällor och jag ökar ävan på proteinhalten i pannkakorna genom att använda både ägg och sojamjöl i dem.

De fick även ta del av en traditionell frukost med mjölk, bröd, smör, pålägg och jag passade på att koka lite ägg till dem också. De har nog aldrig ätit så mycket mat till frukost som de gjorde i morse. :) Nu sitter dottern och knaprar på ett äpple.

Tyvärr för barnens skull kommer pannkakor till frukost aldrig inträffa igen men det var en liten roligt idé och jag tycker om att göra små helt oväntade saker ibland för att krydda upp tillvaron.

4 kommentarer:

Västgötskan sa...

Får jag vara helt ärligt (och det hoppas jag) ;-)
Försök ha lite mer "luft" mellan vissa meningar/stycke.
En hel jättetext, är lite jobbig att läsa. :-)

Seven sa...

Det är absolut inga problem. Var så ärlig du vill. :)

Jag brukar kolla igenom inläggen för att se att det inte blir för kompakt men ibland har jag så mycket att skriva om så det bara väller ur mig ord. :)

Men jag har "luftat" till inlägget nu. Tackar. :)

Västgötskan sa...

Mycket mer lättläst nu. ;-)

Gin/Ginny sa...

Åh vilken härlig morgon! Tänk om man kunde få vakna så.. tänk att få frukost gjord till sig överhuvudtaget! Vad härligt!