onsdag 7 januari 2009

Lägga till bilder från webben

Nu ska vi se om jag kan förklara lite enkelt hur man lägger till en bild i bloggen via länk från blogger. Först letar du upp bilden du vill lägga in - här har jag valt ett skruvmejselset jag fick i julklapp. Om jag för pilen över bilden följer 4 alternativ upp: välj Direct Link. Du behöver bara klicka på länken för photobucket kopierar då automatiskt länken till dig.





Nu när du har kopierat länken till bilden så gå in i din blogg och gå in i det inlägg du vill ha bilden i. Nu syns inte muspekaren men jag klickar på knappen för "lägg till bild".





Det jag får upp då är denna ruta som vi alla har sett ett par gånger. Jag klistrar in länken vid "Webbadress" (Ctrl+V alt högerklicka - välj klistra in). Sedan väljer du hur stor bild du vill ha, vart den ska placeras och när du är nöjd med valet så överför du bilden.

Du kan lägga till flera bilder samtidigt genom att klicka på länken som handlar om att lägga till fler bilder. Var nu beredd på att om du har lagt till flera bilder så tro inte att det räcker att de hamnar i ordning. Ibland kan det krävas att man flyttar om bilderna. Bara håll in vänster musknapp och för bilden dit den ska. Kan vara lite knepigt ibland.

(denna bild här under är stor - klicka här http://i73.photobucket.com/albums/i209/pernedlorien/blogg/bilder/3.jpg för att få upp den för att se hela bilden)





Nu har jag valt "klar" på sista rutan som dyker upp när man laddar upp bilder. Min bild var för stor så jag klickade på bilden och får upp detta rutnät. Genom att klicka på en ruta och hålla in vänster musknapp kan jag enkelt få bilden i den storlek jag vill ha.





Publicera ditt blogginlägg när du är klar och då kommer text och bild att hamna med i bloggen och du har inte använt det minsta lilla av det begränsade utrymmet man får från blogger för foton så det är bara att pressa in så många bilder nu någonsin vill nu för du kommer aldrig att få slut på plats om du länkar in bilderna så här.





Inga kommentarer: