måndag 5 januari 2009

"Mamma, vad ska vi göra idag?"

Även om jag är en kreativ person så händer det även den bästa att fantasin tryter och hjärnan har för länge sedan rymt fältet och så står man där med två barn som har tröttnat på sina leksaker. För mig är det även viktigt att umgås hela familjen och bara ha kul för det stärker banden mellan alla familjemedlemmar.

Häromdagen såg jag ett tips i en bok om just dessa dagar man absolut inte kommer på något att göra - att göra en aktivitetslåda. I denna låda lägger man ner olika förslag på aktiviteter och så drar man en aktivitet att göra just denna gång.

Jag har själv inte kommit längre än:

* baka chokladbollar
* blåsa såpbubblor
* göra sockerljus
* spela Alfapet
* spela kort
* göra konstverk
- sockermålning
- blåsmålning
- fingerfärg
- måla med munnen
* pyssla i saltdeg
* grilla korv och pinnbröd
med mera

Jag har en uppsjö av böcker med tips och idéer själv men jag tänkte göra ett par vändor in på skapligtenkelt.se också för att hitta fler tips.

Jag tar gladeligen emot tips och idéer från andra. Mitt enda krav är att det ska vara lämpligt för både en 4- och en 8-åring i största möjliga mån samt att det är billiga aktiviteter och med material man oftast har hemma.

Inga kommentarer: